Projektový den – Vzdálený Vietnam

Projektový den – Vzdálený Vietnam

Dne 24. 10. na naší škole proběhl projektový den biologie a zeměpisu s názvem „Vzdálený Vietnam“. Zapojily se všechny třídy prvního i druhého stupně.

Na prvním stupni si třídy zvolily, jakým způsobem se zapojí. Některé třídy si vytvořily vietnamské klobouky, kterým se ve Vietnamu říká „nón lá“, v překladu klobouk z listí. Tento typ klobouku nosí zemědělci na polích i ženy ve městech.

Žáci 4. a 5. ročníků měli za úkol vytvořit chrám – pagodu – a mohli si vyplnit křížovku, jejíž tajenkou byl největší plod na světě, jackfruit, rostoucí na stromě chlebovníku. Plody dosahují hmotnosti od 1 do 8 kg.

Prosím třídy, které se ještě svými výrobky nepochlubily, aby je přinesly do učebny přírodopisu. Následně vytvoříme výstavku, na kterou se budete moci přijít podívat v následujících dnech.

Na druhém stupni si žáci vylosovali jednoho savce a jednu rostlinu, které se vyskytují na území Vietnamu, a měli je zobrazit na formát A3 a podrobně se s nimi seznámit. K tomu na formát A2 zakreslili mapu s důležitými městy, pohořími, řekami a podobně. Dále vytvořili typickou stavbu východní Asie – pagodu – a vyplnili křížovku s tajenkou.

Pan učitel Fábry si pro žáky připravil poutavé povídání s fotodokumentací o Vietnamu, který navštívil již třikrát. Třídy si podle rozpisu přišly prezentaci poslechnout a měly možnost doptat se na další zajímavosti.

V páté vyučovací hodině probíhal soutěžní kvíz ve stylu Kahoot pro zájemce z každé třídy. Vyhodnoceni byli vždy první tři soutěžící v kategoriích 6.–7. a 8.–9. ročník, kteří získali malou odměnu.

Cílem projektového dne bylo dozvědět se co nejvíce o ohrožených druzích savců a rostlin a připojit se tak symbolicky k cestě za jejich záchranu. Už jsme slyšeli mnoho o ochraně životního prostředí – o třídění odpadu, šetření energií a vodou, o vyhýbání se jednorázovým plastům – a právě i ochrana zvířat a rostlin patří k ochraně naší planety.

Všechny třídy druhého stupně se zapojily do soutěže o nejlepší dílo. Bylo možné získat až 80 bodů – za každou z pěti oblastí po 16 bodech. Zvlášť se hodnotila mapa, zvíře, rostlina, vyplněná křížovka a stavba pagody. Kategorie byly dvě: 6.–7. ročník a 8.–9. ročník.

V kategorii 6.–7. ročník se nejvíce dařilo třídě 7.B, a v kategorii 8.–9. ročník třídě 8.A. Sladkou odměnu – dva kusy Marlenky – si pro své třídy vyzvednou paní učitelky Svrčeková a Mücková v kabinetu přírodopisu.

Všem vám, kteří jste se jakkoli zapojili do tohoto projektového dne, děkujeme.

A těšíme se zase příště u nějakého dalšího projektu!

Zpracovaly: Mgr. Pešková, Mgr. Mücková